02147620670

عایق کاری کوره کالدو:

جایگزینی عایق­های آزبست سرطان زا در پروژه اورهال کوره کالدو شرکت ملی سرب و روی با عایق­های نوین نانومتخلخل هواژل(ائروژل – Aerogel) با همت شرکت دانش بنیان پاکان آتیه نانو دانش 

کوره ذوب و احیا شرکت ملی سرب و روی ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن یکی از هفت کوره بزرگ دنیا می باشد که طراحی و ساخت شرکت بولیدن سوئد و مانسمان دماگ آلمان می باشد. بعد از ۲۶ سال کارکرد، این کوره نیازمند تعمیرات اساسی بود. مطابق برآورد شرکت سازنده خارجی و در برنامه ریزی اولیه هزینه انجام پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال با زمان بندی ۶ ماه اعلام شده بود.

با امتناع شرکت خارجی سازنده از ادامه همکاری، با همت مدیر عامل شرکت ملی سرب و روی ایران و تکیه بر مهندسی داخلی و توان مدیران و کارشناسان مجرب شرکت و بهره مندی از مشاوره های تخصصی صنعتی و دانشگاهی، انجام تعمیرات اساسی توسط شرکت ملی سرب و روی و با هزینه کمتر از ۵۰ میلیارد ریال طی ۷۶ روز کاری به انجام رسید.

یکی از طرح­های پروژه اورهال بحث جایگزینی عایق­ کوره بود، با توجه به کارکرد پیچیده این کوره و عملکرد چندگانه عایق، طی جلسات مختلف کارشناسی و فنی میان مسئولین شرکت ملی سرب و روی و اساتید دانشگاه زنجان (دکتر حسن برگزین و دکتر طاهر یوسفی امیری)، توجیه فنی عایق های هواژل(ائروژل -aerogel) انجام و جایگزینی عایق آزبستی با عایق نانومتخلخل هواژل(ائروژل -aerogel) ساخت شرکت دانش بنیان پاکان آتیه نانودانش به تصویب رسید. آزبست یک ماده سرطان زای قطعی بوده و عامل بیش از۵۰ درصد سرطان­های شغلی است. از این رو کشورهای زیادی استفاده از آن را ممنوع کرده اند. از مزایای مختلف جایگزینی آزبست با محصول دانش بنیان هواژل(ائروژل -aerogel) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیست سازگاری بالاتر و عدم وجود خطرات بر سلامتی انسان
  • مقاومت حرارتی بیشتر و کاهش مصرف انرژی در کوره
  • رفتار مکانیکی و انعطاف پذیری بهینه که منجر به ریزش بسیار کمتر عایق هواژل(ائروژل -aerogel) و طول عمر بیشتر آن می شود.

این کار بزرگ (عایق کاری کوره کالدو) را که نمونه ای موفق از اعتماد و تکیه بر توان داخلی و اقتصاد دانش بنیان می باشد، به مدیریت و پرسنل محترم شرکت ملی سرب و روی و اساتید همکار پروژه  ,  و همچنین شرکت دانش بنیان پاکان آتیه تبریک عرض می نماییم.

مراحل عایق کاری بزرگترین کوره دنیا                 مراحل عایق کاری کوره کالدو