02147620670

عایق کاری بزرگترین کوره دنیا

عایق کاری بزرگترین کوره دنیا

جایگزینی عایق­های آزبست سرطان زا در پروژه اورهال کوره کالدو شرکت ملی سرب و روی با عایق­های نوین نانومتخلخل هواژل با همکاری اساتید دانشگاه زنجان

کوره ذوب و احیا شرکت ملی سرب و روی ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن یکی از هفت کوره بزرگ دنیا می باشد که طراحی و ساخت شرکت بولیدن سوئد و مانسمان دماگ آلمان می باشد. بعد از ۲۶ سال کارکرد، این کوره نیازمند تعمیرات اساسی بود. مطابق برآورد شرکت سازنده خارجی و در برنامه ریزی اولیه هزینه انجام پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال با زمان بندی ۶ ماه اعلام شده بود.

با امتناع شرکت خارجی سازنده از ادامه همکاری، با همت مدیر عامل شرکت ملی سرب و روی ایران و تکیه بر مهندسی داخلی و توان مدیران و کارشناسان مجرب شرکت و بهره مندی از مشاوره های تخصصی صنعتی و دانشگاهی، انجام تعمیرات اساسی توسط شرکت ملی سرب و روی و با هزینه کمتر از ۵۰ میلیارد ریال طی ۷۶ روز کاری به انجام رسید.

یکی از طرح­های پروژه اورهال بحث جایگزینی عایق­ کوره بود، با توجه به کارکرد پیچیده این کوره و عملکرد چندگانه عایق، طی جلسات مختلف کارشناسی و فنی میان مسئولین شرکت ملی سرب و روی و اساتید دانشگاه زنجان (دکتر حسن برگزین و دکتر طاهر یوسفی امیری)، توجیه فنی عایق های هواژل انجام و جایگزینی عایق آزبستی با عایق نانومتخلخل هواژل ساخت شرکت دانش بنیان پاکان آتیه نانودانش به تصویب رسید. آزبست یک ماده سرطان زای قطعی بوده و عامل بیش از۵۰ درصد سرطان­های شغلی است. از این رو کشورهای زیادی استفاده از آن را ممنوع کرده اند. از مزایای مختلف جایگزینی آزبست با محصول دانش بنیان هواژل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زیست سازگاری بالاتر و عدم وجود خطرات بر سلامتی انسان
مقاومت حرارتی بیشتر و کاهش مصرف انرژی در کوره
رفتار مکانیکی و انعطاف پذیری بهینه که منجر به ریزش بسیار کمتر عایق هواژل و طول عمر بیشتر آن می شود.

این کار بزرگ ( عایق کاری بزرگترین کوره دنیا) را که نمونه ای موفق از اعتماد و تکیه بر توان داخلی و اقتصاد دانش بنیان می باشد، به مدیریت و پرسنل محترم شرکت ملی سرب و روی و اساتید همکار پروژه تبریک عرض می نماییم.